donderdag 2 december 2010

Netgear NeoTV 550

Hier beschrijf ik mijn eerste ervaring met de Netgear NeoTV 550 met firmware 3.0.234. Ik heb dit apparaat aangeschaft omdat ik net zoals op een PC mijn foto, film en muziekverzameling wil kunnen afspelen.

Het apparaat ziet er maar gewoon uit maar voelt stevig aan. Bovenop heeft hij openingen waardoor je de Sigma 8642 chip kan zien. Er is geen koelblok aangebracht op chip. Hij heeft geen ingebouwde ventilator waardoor hij muisstil is.

De afstandsbediening voelt stevig aan en heeft veel knoppen in tegenstelling tot de WDTV. Het batterijklepje hebben ze vanbinnen vastgemaakt zodat het niet los kan. Dat mechanisme rammelt een beetje. Het klepje zelf kan je een beetje naar links/recht schuiven als hij dicht is. De afstandsbediening reageert goed en het bereik is prima.

Bij het aanzetten, krijg je eerst een wizard. Nederlands is niet beschikbaar dus koos ik voor Engels. Bij het uitkiezen van de shares kan je kiezen tussen NFS en Samba shares. Vervolgens gaat hij scannen. Hij vraagt dan ook waar hij zijn cache mag maken. Ik had nog een 2GB SD kaart liggen dus heb ik die hiervoor gebruikt. Het scannen/indexeren van de mediabestanden gaat redelijk vlot. Hij deed slechts 5min over mijn 10.000-den bestanden.

Handig is dat je de mediabestanden niet enkel kan benaderen via de Music/Pictures/Movies indexen zoals op de meeste spelers maar ook gewoon via de directory structuur.

Het bekijken van foto's gaat nogal traag. Het standaaard effect voor slideshows is Ken Burns. Hiervoor lijkt de NeoTV te traag omdat de overgangen happeren en traag zijn. Het laden van de indexpagina gaat de eerste keer zeer traag. Hij maakt wel een cache aan zodat het de volgende keer vlotter gaat.
Foto's bekijken gaat niet zo vlot als op een PC.

Mijn muziekbestanden vond hij de eerste keer niet. Na een reset en het opnieuw indexeren, had hij ze wel. Je kan de bestanden direct afspelen ofwel toevoegen aan een playlist. De playlist kan je benaderen via een popup. Het is redelijk omslachtig om de playlist te bekijken en er een nummer uit te selecteren. Er is geen mogelijkheid om een volledige directory of album toe te voegen. Je kan wel een album of directory afspelen.
De ervaring met het muziekgedeelte was redelijk goed en is bruikbaar voor mijn doel. Er blijft echter veel ruimte voor verbeteringen.

Het filmgedeelte wil ik gaan gebruik om filmpjes (gemaakt met een compactcamera) te bekijken en om films (MKV's/DVD images/Bluray images) af te spelen.
Ik heb momenteel een Sony HX5 die filmpjes maakt in 1080i. Het containerformaat is m2ts en hij voegt zelf een ondertiteling (PGS) toe met de timestamp. Deze filmpjes kan hij afspelen maar niet zonder haken en ogen. Als je een bestand kiest, krijg je meteen de infobalk te zien waarna hij begint te bufferen. Na ongeveeer 10 seconden begint hij met spelen. Volgens mij kan hij eerder beginnen met spelen. Hij zou al na 1 of 2 seconden kunnen beginnen. Dan lijkt de buffer al groot genoeg. De ondertiteling (PGS) laat hij zien maar die flikkert en zet ook een grijze waas over het hele beeld. Na het uitzetten van de ondertiteling, is het beeld prima. Helaas kan je dit niet globaal instellen. (MediaInfo output van de m2ts bestanden vind je hier)
Mijn oude camera (Canon IXUS 40) maakt AVI filmpjes met daarin een MJPEG stream. Deze filmpjes speelt hij helemaal niet af. Na het selecteren, springt hij meteen weer naar het menu. (MediaInfo output van deze bestanden vind je hier)
De DVD images speelde hij allemaal af. Dit ook met menu. Hier en daar waren er decoder artefacten te zien en bij sommige was er een soort interlacing probleem. De meeste speelde hij echter goed af. Op een bepaald moment gaf hij bij elke DVD een groen interlaced beeld zowel in de menu's als in de film. Dit is waarschijnlijk een bug omdat hij na een reset verholpen was.
De meeste MKV's speelt hij probleemloos af. Bij enkele had ik het probleem dat ze wat schokkerig afspeelde.
De 2 Bluray's die ik getest heb, speelt hij goed af. Bij de eerste speelde hij het menu (na instellen van cache locatie) goed af. Bij de tweede film weigerde hij om het menu te openen. Hij begon meteen met de film. Hij gaf aan dat er geen bluray cache locatie ingesteld was terwijl die wel goed stond.
Het afpelen van filmpjes gaat niet probleemloos. Jammer genoeg kan hij niet goed overweg met de filmpjes van mijn camera's.

Het internet gedeelte is leuk. Het weerbericht laat hij zien en de lokale radiostations werkten prima. Youtube is ook beschikbaar maar ik kon niet inloggen (vond enkele username maar geen optie om password in te voeren). De Youtube ervaring is ook niet gelijk als die op een PC. Het duurt te lang voordat hij begint met spelen. Ik heb hem niet voor dit doel gekocht maar de radiostations werken prima.

Je merkt goed dat dit een "alpha" firmware is die nog vol bugs zit. Tijdens het gebruik (ongeveer 2 uurtjes) heb ik het apparaat meerdere keren moeten resetten. Bij elke reset verliest hij zijn cache locatie. Heb ook een keer gehad dat hij enkel zwart beeld gaf. In het geluid zit ook een bug. Soms speelt hij zeer luid gekraak/geruis en soms valt dat weg en heb je helemaal geen geluid meer. Dit gebeurt meestal bij films maar ook soms bij de muziek.
Het product is volgens mij iets te vroeg op de markt gekomen. Er is ook nog geen handleiding beschikbaar enkel een korte installatiehandleiding.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten